Home

Aantal klachten over de dienstverlening van de stad stijgt opnieuw

27/03/2018 - gemeenteraad

Uit het jaarverslag klachtenbehandeling blijkt dat het aantal klachten over de dienstverlening van de Stad Oostende voor het tweede jaar op rij stijgt. Dat is geen goed teken.

 

 

 

 

 

Elke klacht moeten we natuurlijk ernstig nemen en onderzoeken. Na een stijging van het aantal ontvankelijke klachten van 26 in 2015 naar 33 in 2016, stijgt het aantalklachten nu verder tot 48. Dat is bijna een verdubbeling op twee jaar tijd.

Groen vraagt twee zaken:

  • elke klacht ernstig nemen, onderzoeken en bekijken of we de burger op een correcte manier kunnen helpen. Maar ook lessen trekken voor de toekomst, zodat we het beleidsproces structureel kunnen verbeteren.
  • Het stadhuis werkt enkel op afspraak. Vooral inzake dienstverlening is er een probleem. Ook uit stadsmonitor blijkt dat de tevredenheid over de loketvoorzieningen lager ligt dan gemiddeld in Vlaanderen (72% versus 77%).

Groen doet het voorstel om dit te hervormen: doe zoals bij de huisdokter. Het moet “en-en” zijn. Werk op afspraak, maar voorzie ook wekelijks een tijdsperiode waarin mensen zich zonder afspraak aan een loket terecht kunnen en onmiddellijk geholpen worden. De wachttijd zal langer zijn, dat weet je net zoals bij de huisdokter op voorhand, maar er is tenminste mogelijkheid om direct geholpen te worden. Dat is gebruiksvriendelijker naar de Oostendenaars toe.

 

Share/Save/Bookmark

overzicht rubiek Oostende



Vrouwen worden benadeeld in de regeling over de zware beroepen, De Kamer 8/3/2018

webdesign PixelShape