Home

Entreecheque voor jongeren: is het sop de kool waard?

02/04/2014 - gemeenteraad

Met dit voorstel van het stadsbestuur komt er in Oostende een “entreepas” met een website, en “entreecheques” voor elke jongere tussen 16 en 18 jaar ter waarde van 16 euro. Met de entreecheque kan betaald worden bij een aantal deelnemende organisaties. Groen maakt zich zorgen over de overdaad aan verschillende cheques en websites. Bovendien zet dit een ganse administratie op poten, die voor de jongeren in kwestie het sop de kool niet waard is.

In het dossier steekt een overzicht van alle kosten.

  • Website 10.000 euro: waarom is een nieuwe website nodig? We hebben toch de website van de Jeugddienst op www.oostende.be met alle informatie die er te vinden is? Er is ook het Uitloket op internet. Er is ook www.uitinoostende.be. De vzw Jong Oostende heeft ook een website, net als Woosha of www.karmahotel.be. En nu komt er nóg een initiatief, nóg een website. We zien door de bomen het bos niet meer, méér is niet altijd beter.
  • Huisstijl 3.770 euro: waarom is dat nodig? Je kan perfect via de bestaande initiatieven en huisstijlen werken.
  • Drukken pasjes: 9.000 euro. Die Entreepas wordt naar elke jongere van 16 jaar tot 26 jaar opgestuurd, met een registratiecode om in te loggen op de website om daar informatie te bekomen. Wat een administratie.
  • Drukwerk cheques: 1.500 euro.
  • En dan de cheques zelf: 29.600 euro.

Die cheques vervangen trouwens de taxicheques en de cinemacheques. Die bestaan nog niet zo lang. Waarom wordt daar nu al van afgestapt. En hoeveel nieuwe cheque-systemen zullen nog uitgevonden worden? Waar zit de lijn in het beleid?

Voor Groen zijn de cheques een vorm van onverstandige sinterklaaspolitiek: duur voor de stadsbegroting want het kost ons in totaal 53.870 euro, maar voor de jongeren zelf maakt een cadeautje van 1,3 euro per maand echt geen verschil. Als we jongeren echt willen aanzetten tot vrijetijdsgebruik en daar een budget voor willen uittrekken, richt dan je pijlen op specifieke groepen jongeren die uit zichzelf moeilijk de stap zetten naar buiten en naar organisaties. De meer dan 50.000 euro zouden we beter oriënteren naar kansengroepen, via de bestaande sociale organisaties. Voor hen kan het wél een verschil maken. Voor een doorsnee jongere is dat met 1,3 euro per maand totaal niet het geval.

 

Share/Save/Bookmark

overzicht rubiek Oostende



Over de reddingsactie van de Louise-Marie

webdesign PixelShape